I det svenska vårdvalssystemet behövs tydlig information för att befolkningen ska kunna välja vårdcentral på ett välgrundat sätt. Men i dag är möjligheterna att jämföra kvalitet och utbud hos vårdcentraler begränsade. Myndigheten för vård- och omsorgsanalys har fått i uppdrag av regeringen att undersöka hur vårdcentralernas resultat kan redovisas som ett stöd för befolkningen vid deras vårdval.
Med utgångspunkt i bland annat en befolkningsenkät har vi tagit fram ett förslag till innehåll i en jämförelsetjänst, samt vad innehållet behöver leva upp till för att tjänsten ska vara användbar och rättvisande. Undersökningen visar att nästan 40 procent av befolkningen tycker att det är svårt att förstå hur man kan jämföra vårdcentraler, och majoriteten bedömer att de skulle använda en jämförelsetjänst.
Vård- och omsorgsanalys föreslår att en jämförelsetjänst bland annat ska innehålla mått på väntetider, kontinuitet, bemötande och samordning samt information om utbud och tillgänglighet.
– Informationen ska vara giltig, relevant och tillförlitlig. Tjänsten som helhet behöver också ge en bred och balanserad bild av kvaliteten – det är viktigt att undvika ett ensidigt fokus på enskilda delar, säger Sara Blume, projektledare på Myndigheten för vård- och omsorgsanalys.
I dag saknas fortfarande tillgång till en del grundläggande data och relevanta mått på medicinsk kvalitet, så på sikt behöver innehållet i tjänsten utvecklas och kompletteras med den informationen.
Vård- och omsorgsanalys menar att det finns ett behov av samarbete mellan flera aktörer för att skapa en ändamålsenlig tjänst. Utifrån sina respektive kunskaper och fördelar föreslår Vård- och omsorgsanalys att Socialstyrelsen får i uppdrag att besluta om innehållet och att E-hälsomyndigheten får i uppdrag att skapa tjänsten. Det är också viktigt att jämförelsetjänsten görs tillgänglig på de ställen där befolkningen hittar annan information om och kan välja vård.
– Det finns ett tydligt värde av en transparent och jämförande information om vårdcentralers utbud och kvalitet som riktas till befolkningen. Det räcker inte heller att bara tillhandahålla tjänsten – det är också viktigt att se till att befolkningen känner till att den finns och att sådan information inte förstärker ojämlikheter som redan finns i dag, säger Jean-Luc af Geijerstam, generaldirektör på Myndigheten för vård- och omsorgsanalys.
Läs rapporten Veta för att välja
Publicerad 2024-12-16