Förtroende är centralt för socialtjänstens verksamhet. En stor del av socialtjänstens verksamhet baseras på att den som behöver stöd vill ta emot en insats. Förtroendet för socialtjänsten kan också påverka människors benägenhet att på eget initiativ vända sig dit för stöd, eller anmäla oro vid misstanke om att barn far illa. Det saknas dock kunskap om och återkommande nationella mätningar av befolkningens förtroende för socialtjänsten. Vi har därför genomfört en nationell undersökning av befolkningens förtroende för socialtjänsten. Vi har även undersökt vilka faktorer som påverkar förtroendet, vilka konsekvenser ett litet förtroende kan få samt vilka möjligheter och utmaningar som kan finnas i socialtjänstens förtroendeskapande arbete.
Vi vill särskilt lyfta fram följande resultat:
- Förtroendet för socialtjänsten är relativt litet jämfört med andra institutioner, men många svarar samtidigt att de inte vet så mycket om socialtjänstens arbete. Den låga kunskapen innebär att det saknas förutsättningar för ett informerat förtroende för socialtjänsten i befolkningen.
- Förtroendet är inte neutralt, utan skiljer sig mellan olika grupper i befolkningen, till exempel baserat på ålder och utbildningsnivå.
- Uppfattningar om hur socialtjänsten fungerar och sköter sitt arbete i olika avseenden påverkar förtroendet. Även vad som händer i samhället i stort kan ha betydelse för människors förtroende. Egna erfarenheter av kontakt med socialtjänsten påverkar förtroendet. Samtidigt är det få personer i befolkningen som har varit i kontakt med socialtjänsten för sin egen eller sitt barns räkning.
- De flesta förlitar sig på information från traditionell media eller personer i sin närhet, vilket kan påverka förtroendet för socialtjänsten. Människor delar framför allt negativa erfarenheter av socialtjänsten till sin omgivning, medan positiva erfarenheter inte tycks spridas lika lätt.
Vi drar två övergripande slutsatser:
- Litet förtroende och okunskap om socialtjänsten kan få allvarliga konsekvenser för individer och samhället.
- Socialtjänsten har vissa förutsättningar att påverka befolkningens förtroende.
Våra rekommendationer:
- Regeringen bör ge i uppdrag till en lämplig myndighet att genomföra regelbunden nationell uppföljning av brukares erfarenheter av socialtjänsten.
- Regeringen och kommunerna bör arbeta långsiktigt med kunskapshöjande insatser om socialtjänsten.
- Regeringen och kommunerna bör beakta de faktorer som kan påverka befolkningens förtroende vid styrningen av socialtjänsten.
- Regeringen bör ge en lämplig aktör i uppdrag att följa befolkningens förtroende för socialtjänsten.
Läs mer i nyheten från den 17 oktober 2024: Ny undersökning om befolkningens förtroende för socialtjänstens arbete med barn, unga och familjer.
Kontakt: press@vardanalys.se
Läs
publikationen