I ett vårdvalssystem behövs tydlig information om vårdgivares utbud och kvalitet för att befolkningen ska kunna genomföra välgrundade vårdval. Många tycker att det är svårt att göra välgrundade vårdval i dag. En offentlig jämförelsetjänst innebär dock en styrsignal, och innehållet behöver därför uppfylla vissa kriterier för att vara förenligt med målen om jämlikhet och effektivitet i hälso- och sjukvårdssystemet.

Förslag på innehåll i en jämförelsetjänst för vårdval:

  • De indikatorer som inkluderas i en offentlig jämförelsetjänst för vårdgivare behöver 1) fånga kvalitetsdimensioner som är viktiga för befolkningen, 2) vara tillförlitliga, 3) vara påverkbara för och rättvisande mellan vårdgivare samt 4) inte skapa felaktiga incitament.
  • För att inte motverka övergripande mål om jämlikhet och effektivitet bör innehållet i jämförelsetjänsten som helhet ge en bred och balanserad bild av kvaliteten.
  • I syfte att jämföra kvalitet mellan vårdcentraler föreslår vi en första version av en nationell jämförelsetjänst som innehåller indikatorer för bemötande, kontinuitet och samordning samt väntetider.
  • För att vissa av kvalitetsmåtten ska vara jämförbara mellan vårdcentraler bör de justeras för faktorer i vårdcentralens patientsammansättning som kan påverka utfall eller erfarenheter såsom ålder, kön, vårdbehov och socioekonomiska förutsättningar.
  • Utöver kvalitetsaspekter behöver en jämförelsetjänst för primärvården även innehålla information som hjälper patienten att välja vårdcentral utifrån sina behov och önskemål, exempelvis information om utbud och hur man kan komma i kontakt med vårdcentralen.
  • Tillgången till data i primärvården begränsar i dag innehållet, och vårt förslag ska ses som en första version som behöver följas upp och vidareutvecklas. På sikt är det exempelvis viktigt att fortsätta undersöka möjligheterna att inkludera mått på medicinsk kvalitet.

Förslag på tillhandahållande av en jämförelsetjänst för vårdval:

  • En aktör bör ha mandat att besluta om samt vidareutveckla det nationella innehållet i jämförelsetjänsten, och vi bedömer att Socialstyrelsen bör få det ansvaret.
  • En aktör bör ansvara för att realisera den digitala jämförelsetjänsten, det vill säga skapa en tjänst som fungerar på samma sätt i hela landet, och vi bedömer att E-hälsomyndigheten bör få det ansvaret.
  • Jämförelsetjänsten bör göras tillgänglig där befolkningen hittar annan information om vård och kan välja vårdcentral.
  • Innehåll och användning bör återkommande följas upp och utvärderas av en oberoende aktör, förslagsvis Vård- och omsorgsanalys, bland annat för att säkerställa att tjänsten inte får oönskade effekter.
  • Ytterligare åtgärder vid sidan av jämförelsetjänsten behövs för att stärka patienters ställning. Det handlar dels om att informera allmänheten om att jämförelsetjänsten finns och hur den kan nås, dels om riktade insatser för att minska ojämlikheter i förutsättningarna för informerade vårdval.

Läs mer i nyheten från den 16 december 2024: Nationell jämförelsetjänst kan underlätta val av vårdcentral


 

Läs

publikationen